無人島レコード a-3 / Patti Smith “Piss Factory”


Patti Smith “Piss Factory”
Landより
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Patti Smithではじめて聴いたのはこの曲。
FMでやっていたニューヨークパンク特集か何かをエアチェック(死語)したテープで繰り返し聴いていたのを思い出す。
ポエットリーディングのスタイルで、印象的なRichard Sohlのピアノソロとともに、延々Pattiが詩を朗読し続ける。
その頃、そんなに英語が出来なかったから、歌詞はちんぷんかんぷん。しかし、

And I’m gonna go, I’m gonna get out of here
I’m gonna get out of here, I’m gonna get on that train,
I’m gonna go on that train and go to New York City
I’m gonna be somebody, I’m gonna get on that train, go to New York City,
I’m gonna be so bad I’m gonna be a big star and I will never return,
Never return, no, never return, to burn out in this piss factory

のフレーズはほぼ理解できた。
ここから出るんだ、出て行くんだ
列車にのって、列車にのってニューヨークへ
成り上がってあげるわ、列車にのってニューヨークへ行って
すごい人になるの、ビッグスターになるの、そうしてもうここには帰ってはこない
絶対に、絶対に、こんなところには帰ってこない
こんな小便くさい工場から逃げ出すの

ずっと、カセットテープで聴いていて、何年も使っていた。
大学から、卒業して、ゲーム会社に就職して、大阪に行って、その間ずっとだ。
テープも擦り切れてきてからは、今度はこのレコードを探した。アルバム未収録で、彼女のデビュー作であるシングルだったから、これが見つからない。
その頃、どこの中古レコード屋にいっても、店をでる間際には店員に
Patti SminthのHey Joe(B面がPiss Factory)のシングルなんかないですよね?
と聞く習慣が出来たほどだ。
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それからずいぶんして、CDでニューヨークパンクのコンピレーションアルバムに入っているこの曲を見つけたときは、すでに自分も会社では役職もついて部下も数人ついていた時代だった。
今でも、この曲を聴くと思いだすのは、八王子の山の中のアパートの一室。
または、テープをダビングしてあげたその当時の彼女のクルマの中。
仕事で一番苦労していた新入社員時代、大阪の大国町の陸橋から見た深夜の御堂筋。
ランボーを信奉し、ジャンジュネを口づさむよう書きちらす。
ジミヘンドリックスもイエスキリストもロックロールニガー(奴隷)だったと嘯き、神さまなんかに魂は売っちゃいないと吼える。
「神は誰かの罪を背負って死んでいったというけれど、それは私の罪なんかじゃない」
安手のバンドスタイルには閉口しつつも、それでも彼女の歌を、ずっとしがみつくように聴き続けていたのはなぜだろう。
Piss Factoryは、そんな中では今でも完全に聴くことに耐えられる一曲。
16歳で失業し、小便くさいパイプ工場で働いていた少女が毒舌を吐きながら都会を夢見る。この曲のすばらしい歌伴(詩の朗読だからちょっと違うか・・・)のピアノソロを弾いていたRichard Sohlが1990年で死んでいたのは、つい最近出た初めてのPatti Smithのベスト版のライナーを見て知ることになる。

Sixteen and time to pay off
I get this job in a piss factory inspecting pipe
Forty hours thirty-six dollars a week
But its a paycheck, Jack.
Its so hot in here, hot like Sahara
You could faint from the heat
But these bitches are just too lame to understand
Too goddamned grateful to get this job
To know they’re getting screwed up the ass
All these women they got no teeth or gum or cranium
And the way they suck hot sausage
But me well I wasn’t sayin too much neither
I was moral school girl hard-working asshole
I figured I was speedo motorcycle
I had to earn my dough, had to earn my dough
But no you gotta, you gotta relate, right?
You gotta find the rhythm within
Floor boss slides up to me and he says
Hey sister, you’re just movin too fast,
You’re screwin up the quota,
You’re doin your piece work too fast,
Now you get off your mustang Sally
You ain’t goin nowhere, you ain’t goin nowhere.
I lay back. I get my nerve up. I take a swig of Romilar
And walk up to hot shit Dot Hook and I say
Hey, hey sister it don’t matter whether I do labor fast or slow,
There’s always more labor after.
She’s real Catholic, see. She fingers her cross and she says
Theres one reason. Theres one reason.
You do it my way or I push your face in.
We knee you in the john if you dont get off your get off your mustang Sally,
If you dont shake it up baby. Shake it up, baby. Twist & shout
Oh that I could will a radio here. James Brown singing
I Lost Someone or the Jesters and the Paragons
And Georgie Woods the guy with the goods and Guided Missiles…
But no, I got nothin, no diversion, no window,
Nothing here but a porthole in the plaster, in the plaster,
Where I look down, look at Sweet Theresa’s convent
All those nurses, all those nuns scattin round
With their bloom hoods like cats in mourning.
Oh to me they, you know, to me they look pretty damn free down there
Down there not having to press those smooth
Not having to smooth those hands against hot steel
Not having to worry about the in-speed, the dogma of in-speed of labor
They look pretty damn free down there,
And the way they smell, the way they smell
And here I gotta be up here smellin Dot Hook’s midwife sweat
I would rather smell the way boys smell–
Oh those schoolboys the way their legs flap under the desk in study hall
That odor rising roses and ammonia
And way their dicks droop like lilacs
Or the way they smell that forbidden acrid smell
But no I gotta, I gotta put clammy lady in my nostril
Her against the wheel me against the wheel
Oh the in-speed-o slow motion inspection is drivin me insane
In steel next to Dot Hook — oh we may look the same–
Shoulder to shoulder sweatin 110 degrees
But I will never faint, I will never faint
They laugh and they expect me to faint but I will never faint
I refuse to lose, I refuse to fall down
Because you see its the monotony thats got to me
Every afternoon like the last one
Every afternoon like a rerun next to Dot Hook
And yeah we look the same
Both pumpin steel, both sweatin
But you know she got nothin to hide
And I got something to hide here called desire
I got something to hide here called desire
And I will get out of here–
You know the fiery potion is just about to come
In my nose is the taste of sugar
And I got nothin to hide here save desire
And I’m gonna go, I’m gonna get out of here
I’m gonna get out of here, I’m gonna get on that train,
I’m gonna go on that train and go to New York City
I’m gonna be somebody, I’m gonna get on that train, go to New York City,
I’m gonna be so big, I’m gonna be a big star and I will never return,
Never return, no, never return, to burn at this Piss Factory
And I will travel light.
Oh, watch me now.

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